torsdag 23 april 2009

Jämställdhet jorden runt

Idag hade jag glädjen att diskutera jämställdhet med en man från Uganda. Bland annat fick jag veta att nästan inga föräldrar där vill "slösa" pengar på att låta döttrarna gå i skolan och att männen bara vet var köket ligger eftersom de har varit med och byggt det. Han tyckte också att det är så fantastiskt i Sverige där kvinnor och män är helt jämlika. Helt plötsligt insåg jag vilken fantastiskt lång väg vi har kommit. Kanske har vi till och med gått i mål, kanske har vi ingenting kvar att slåss för längre...

Sen kom jag hem och slog på dr Phil som idag hade ett program "för alla oss kvinnor" som handlade bara om utseende. Fullt av visdomsord som "det behöver inte vara dyrt att vara snygg". Då kom jag på det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar