onsdag 22 april 2009

”Men det måste man ju ändå förstå.”

”Man måste ju ändå förstå att folk reagerar när du berättar att du bor ihop med en kvinna.”


”Präster måste ju kunna säga nej till att viga två män. De kanske tycker att det är obehagligt och det måste man ju förstå.”


”Hon är från en annan generation så det bästa är nog om du säger att ni är kompisar, det måste du ju förstå.*”


Av någon helt obegriplig anledning är det okej att tycka saker om hbt-folk som aldrig skulle vara okej att tycka om iranier, judar eller rullstolsburna. Och dessutom förväntas jag ha förståelse för folks vardagshomofobi. Jag ska förstå att folk tittar, tycker och pratar men jag har tröttnat på att vara förstående och jag tänker inte vara det längre. Om du har problem med hur jag lever är det du som får anpassa din trånga hjärna till verkligheten. Det måste du ju ändå förstå.



*All heder åt farmor som är från en helt annan generation och reagerade minst av alla och bara ville veta om ”hon är snäll med dig?” och det är hon ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar