lördag 30 maj 2009

Världens sämsta bästa kund II

På mitt jobb kan man ordna sin lunch på många olika sätt. Man kan ha med sig matlåda, man kan gå till någon av restaurangerna och man kan köpa något på Pressbyrån eller på ett café. Eller så kan man våga sig ner i källaren och inhandla sin lunch från "kulverttanten". Kulverttanten är den vuxna motsvarigheten till mattanten. Hon säger med barsk röst åt en att ta sallad (vilket innebär att betala femton kronor för en ledsen gurkbit och lite dammiga morötter) och försöker kontinueligt undervisa sina kunder i någon slags näringslära. Eftersom jag alltid köper samma mat (om man har hittat den godaste färdigmaten förstår jag inte varför man ska variera sig) ser hon det lite som sin plikt att uppfostra mig. "Det finns annan mat" brukar hon ryta lite kärvänligt vilket får mig att göra en av två saker: 1. släppa maten och springa eller 2. upproriskt stå kvar med mina köttbullar och tänka "kunden har rätt, kunden har rätt". Då känner jag mig allid lite som en vinnare när jag går därifrån med mina köttbullar och min deprimerade sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar